Citrusy – co bychom o nich měli vědět?

 

Citrusy jsou považovány za největší zdroj vitamínu C a nejúčinnější zbraň v boji proti nachlazení. Není to tak docela pravda.

citrus Citrusové plody jsou samozřejmě cenným doplňkem stravy, a to nejen kvůli jejich chuti, ale hlavně proto, že podporují zdraví. Všichni víme, že citrusové ovoce posiluje imunitní systém. Aby to bylo pravdou, musí být konzumováno správně. Děláme však chyby, které citrusům odebírají vitamíny.

Největší chybou je přesvědčení, že na nachlazení je nejlepší horký čaj s citronem. Když přemrzneme, krátce po návratu domů do šálku čerstvě připraveného čaje vložíme plátek citronu. Zabijeme tak vlastně vitamín C, který se při vysokých teplotách okamžitě vypaří.

Dalším veřejným omylem, je snídaně, skládající se z exotického ovoce, kterou spořádáme těsně před východem do chladného počasí. Chceme si dopřát vitaminovou bombu, ale funguje to opačně. Zimní snídaně by se měla skládat s potravin, které nám dodávají hodně energie, abychom správně zahřáli tělo. Konzumace citrusových plodů, naše tělo ochlazuje, proto tak dobře fungují v létě.  

Ovoce nám dávají nízkou hodnotu živin, pokud je nebudeme jíst správně. Většinou z mandarinek a pomerančů pečlivě obereme kůru, odstraníme tak všechna bílá vlákna. Příště nebuďme tak přesní. Ve vnější vrstvě slupky  se nachází bioflavonoidy, které chrání buňky před volnými radikály a tím snižuji riziko vzniku rakoviny.

Musíme mít na paměti také to, že citrusy, včetně citronu, nejsou největším zdrojem vitamínu C. Mají ho hodně, ve skutečnosti však některé druhy ovoce a zeleniny obsahuji několikanásobně víc vitamínu. Třeba černý rybíz, paprika, květák nebo špenát.

Ovoce musí být také správně skladováno. Nejlepší je udržovat je v chladničce při teplotě nižší než 15 ° C. pokojová teplota citrusům neslouží.