Kofein a zdraví

 

Káva je stále oblíbenějším nápojem. Pijeme ji víc a víc. Přesto věříme mnoha mýtům o jejich vlastnostech.

Kvůli rychlému životnímu tempu, se často cítíme vyčerpaní a unavení. Naší záchranou je obvykle káva, která nás postaví na nohy. Víme, že má povzbuzující vlastnosti, ale nejsme úplně schopní je využívat.

kofein, káva Káva vděčí za svou moc kofeinu. Zbaví nás ospalosti, zlepšuje koncentraci a stimuluje logické myšlení. Stává se, že i po několika šálcích kávy je těžké udržet tento stav na delší dobu. To vyplývá ze skutečnosti, že náš způsob pití kávy není správný. Většinou pijeme rychlou kávu ráno, pomáhá nám probudit se, a pak několik dalších v průběhu dne. Proto poskytujeme méně kofeinu, ale ve velkých dávkách. Efektivní způsob, jak využít potenciál kofeinu je pít víc menších káv, ale častěji. Kofein začíná pracovat asi po 30 minutách po vypití kávy.

Existují obavy, že tento postup může nepříznivě ovlivnit zdraví. Nikoliv. Kromě toho může káva, kterou pijeme v mezích zdravého rozumu, snížit riziko diabetu typu II, zabránit cirhóze jater. Také zlepšuje metabolismus, což je důležité při hubnutí. Při dodržování střízlivého množství, nemá žádný nepříznivý dopad na zdraví. Denní, bezpečná dávka je 500 mg kofeinu, což znamená až deset šálků kávy s kapacitou 100 ml. Hrnek rozpustné kávy (200 ml) obsahuje 75 mg kofeinu, a pražené kávy - 85 mg.

Teprve po překročení normy, může káva způsobit nežádoucí účinky. Při konzumaci 750 mg se může objevit třesavka, svalové napětí, poruchy koncentrace a poruchy spánku. Lidé, kteří pijí kávu sporadicky, vedlejší účinky mohou pocítit i při menší dávce. Upozorňujeme však, že množství kofeinu by nemělo být počítáno pouze podle počtu vypitých káv. Kofein je také v čaji, čokoládě nebo energetických nápojích. Občas je součásti některých léků.

Dalším mýtem o kofeinu je tvrzení, že je návykový. To není pravda. Kofein nemá návykové vlastnosti. Závislí jsme spíše na vůni a samém rituálu pití kávy.